Over De Buurt
Methodeschool De Buurt is één van de 4 vestigingsplaatsen van de Vl.O.M. (Vlaamse Onafhankelijke Methodeschool. Onze school wordt door Vlaamse Gemeenschap (Departement Onderwijs) erkend en gesubsidieerd.
Methodeschool De Buurt is één van de 4 vestigingsplaatsen van de Vl.O.M. (Vlaamse Onafhankelijke Methodeschool. Onze school wordt door Vlaamse Gemeenschap (Departement Onderwijs) erkend en gesubsidieerd.
De Buurt is de hoofdvestigingsplaats van de Vl.O.M. Hierdoor werken de netwerkcoördinator (Tim Vandromme) en de administratieve kracht (Debbie Stragier) in Gent. Tim is de coördinator van Methodeschool De Buurt, Debbie de administratieve kracht.
Scholen die niet door een overheid zijn opgericht, behoren tot het vrij onderwijs.
Het vrij onderwijs bestaat hoofdzakelijk uit confessionele scholen, die aan een godsdienst zijn gebonden. Daarnaast zijn er vrije niet-confessionele scholen, die niet aan een godsdienst gebonden zijn. De Buurt behoort tot het vrije niet confessionele net. We richten cultuurbeschouwing in, dus geen godsdienst.
De koepel ondersteunt en vertegenwoordigt ons schoolbestuur. FOPEM ontwerpt ook eigen leerplannen (cultuurbeschouwing en wereldoriëntatie). Onze onderwijskoepel beschikt ook over eigen pedagogische begeleidingsdienst. Die werken initiatieven uit om scholen en begeleiders te ondersteunen en te versterken.
In 1976, ontstond de school als positief alternatief ten aanzien van een aantal aspecten die het toenmalige onderwijs domineerden:
Een waardegedreven organisatie start vanuit het waarom. Wie een waarom heeft waarvoor hij kan leven, kan bijna elke hoe verdragen.
Nietzsche
Wat vindt De Buurt waardevol en hoe organiseert ze haar onderwijs? Het antwoord op deze vraag vind je terug in het mens- en maatschappijbeeld. Dit is waar De Buurt voor staat, dit is onze missie.
Het mens-en maatschappijbeeld maken we concreet aan de hand van 8 pijlers. We vertrekken vanuit een optimistische en positieve visie op de ontwikkeling van kinderen, namelijk het geloof dat begeleiders, ouders en vrijwilligers verandering kunnen teweegbrengen door gericht in te grijpen, door doelgericht te werken in de zone van de naaste ontwikkeling.
De Buurt staat niet voor een bepaalde godsdienst. Het wordt er ook niet onderwezen als vak. In De Buurt is er eerbied voor elke godsdienstvorm. De werk- en leefsfeer geven ruimte en respect aan elk kind en zijn gebaseerd op samenwerking en solidariteit. Naast de algemene menselijke waarden is er ook ruimte voor bewondering & verwondering, voor confrontatie met de mooie dingen in het leven én confrontatie met pijn/dood.
Een project op De Buurt is een collectief gebeuren. Iedereen, de volledige leefgroep doet mee. We vertrekken vanuit een probleem, een interesse, een goesting, een idee dat samen met de begeleiders uitmondt in een project. Het is belangrijk dat de kinderen zelf kunnen ervaren en leren. Samenwerken is een belangrijke vaardigheid binnen projectwerk. Op het einde is er altijd een heel concreet eindproduct.
‘It takes a village to raise a child’ M.a.w. er is een gemeenschap nodig om een kind op te voeden. Een kind opvoeden is m.a.w niet alleen het werk, de taak of de verantwoordelijkheid van de ouders of van de school, maar van hen beiden en zelf voor een belangrijk deel van de wijk en de ruimere omgeving (zelf van de samenleving). Ouders, vrijwilligers én begeleiders samen, dat is De Buurt. Schrap de woordjes “ze” en “zij” wanneer je over de school spreekt. Er is alleen “wij”.
Om zich nauw betrokken te voelen bij De Buurt en zijn/haar kind op school, is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn. Op onze school zijn er veel kansen om informatie verkrijgen: de 8u40-show, de berichtenmap en de berichtenbrief, evaluatie van je kind, grote schoolmeeting, huisbezoek, stuurgroepverslag,…
Ook voor De Buurt spelen ouders en vrijwilligers een belangrijke rol. Het is van levensbelang dat ze de school mee organiseren, want zij dragen samen met de begeleiders de verantwoordelijkheid en het werk in De Buurt. We vragen dan ook aan elke ouder om de verantwoordelijkheid en de taken op te nemen die hij/zij kan dragen.
Er zijn veel mogelijkheden om in De Buurt aan de slag te gaan. Door een zeer gedetailleerde én gevarieerde lijst van mogelijkheden, vindt iedereen vast en zeker wel iets waar ook hij/zij een inbreng kan hebben. Niet alle taken moeten tijdens de schooluren worden opgenomen, waardoor ook voltijds werkende mensen een taak kunnen opnemen.
Das Glücksspielgeschäft boomt – schon seit Jahren und anscheinend unaufhaltsam. Die Umsätze steigen immer noch in dreifacher Millionenhöhe und die staatlichen Steuerstellen profitieren mit.; zumindest in Schleswig-Holstein und dem Rest der Welt.
Abgesehen von der Landesregierung Schleswig-Holstein, ist sich der Rest der Deutschen Bundesländer darüber einig: Das ist TEUFELSWERK! Unsere armen, unmündigen und sparsamen Deutschen müssen wir davor beschützen.
Freier Wille, Grundgesetz und gesunder Menschenverstand – anscheinend haben diese Faktoren nichts mit Politik zu tun. Natürlich will jeder die große berühmte „Schwarze Null“ – aber dafür Steuereinnahmen aus Glücksspiel? Klar! Online-Glücksspiel? Pfui – Nein. Weil? …Warum ist es erlaubt, in landgestützten Casinos Geld zu verlieren?
Warum ist es erlaubt, in Gaststätten und Spielhallen an Automaten Geld zu verlieren? Und warum ist es in Ordnung daraus Steuern zu ziehen?
Warum werden Unternehmen mit Sitz in Deutschland dazu genötigt – Verzeihung, falsches Wort – ermutigt, sollte es natürlich heißen, jede Verbindung zum Online-Glücksspiel zu kappen?
Warum darf ein deutscher Bürger kein Geld im Bestes Online Casino mit Echtgeld ausgeben? Warum darf dieser Bürger, falls er es doch tut, seine Zahlungsverpflichtungen verweigern? Warum bekommt dieser gute, deutsche Bürger auch noch Recht vor Gericht?
Ist es in Ordnung diese Glücksspielanbieter um Ihr Geld zu bringen? Weil, sie ja so böse sind? Weil sie ihr Geld verdienen mit etwas, was wir freiwillig und gerne in Anspruch nehmen? PayPal gehört in die Kategorie der sogenannten E-wallets, also elektronische Geldbörsen und hat sich über die Dauer der letzten fünfzehn Jahre als seriös und schnell etabliert. Die Beliebtheit des Zahlungsanbieter hat sich auch dadurch, dass der Verkäufer nur die E-Mail-Adresse und keine Bankverbindung erhält, drastisch gesteigert.
So ist PayPal eine der beliebtesten Zahlungsmittel der Deutschen geworden, wobei das Unternehmen weltweit aktuell über 240 Millionen Mitglieder haben soll. So weit so gut.
Dann gab es natürlich auch direkt die ersten Schlaumeier, die sich gesagt haben: „Hey, Online-Casinos sind doch gar nicht erlaubt (außer in Schleswig-Holstein). Wenn ich jetzt verliere, ist das dumme Casino doch selbst schuld, wenn ich nicht bezahle.“ (Stimme aus dem off: „Genau!“) Gesagt, getan. Diese braven, hilfsbereiten und immer liebreizenden Herrschaften haben ihre vorherigen Einzahlungen unter anderem auch über PayPal geleistet. Was liegt da näher, als den Käuferschutz zu beanspruchen. (Stimme aus dem off: „Denn schließlich sind die es auch selber schuld, wenn die sowas anbieten – erst recht, wenn doch das Ganze illegal ist.“)
Das ist jetzt alles ein Klitzekleines bisschen polemisch https://www.stargames.com/de. Aber alle anderen Alternativen sind nicht tauglich für die Öffentlichkeit. Also bitten wir, uns das hier nachzusehen.
Wo waren wir? Ach ja. Illegal. Teufelswerk. PayPal, ob brav oder nicht, ist seinen vertraglichen Verpflichtungen mehr als einmal nachgekommen. (Stimme aus dem off: „Ganz schön blöd.“) Genug davon, jetzt zu den Fakten.
Participeren is niet alleen meedenken, –weten, -plannen en -uitvoeren. Participatie is ook mee-beslissen in De Buurt. Zowel voor leerlingen, begeleiders, ouders en vrijwillers zijn er structuren op poten gezet die aan iedereen verantwoordelijkheid geven om het schoolleven mee vorm te geven. Wil je heel precies weten over welke aspecten (dienstverlening van ouders aan ouders – pedagogisch/didactisch – financieel/materieel – menselijke aspecten) ouders, externen, personeel en kinderen informatie-, inspraak- en beslissingsrecht hebben, dan kan je de informatie hierover op het secretariaat opvragen.
Op onze school zijn er veel plaatsen waar je kan meedenken en/of meebeslissen: kleine meeting, grote schoolmeeting, de stuurgroep, leefgroepvergaderingen,…
Methodeschool De Buurt werkt niet met klassieke kleuterklassen en leerjaren, maar met leefgroepen. Dat de kinderen in leefgroepen zitten, wil niet zeggen dat ze altijd samen zitten. Voor bepaalde vakken zit ieder kind in zijn eigen leerjaar. Bij projecten werken de kinderen wél samen met de hele leefgroep en de 2 of 3 leerkrachten.
Dat de kinderen in leefgroepen zitten, wil niet zeggen dat ze altijd samen zitten.
Wist je trouwens dat we bij De Buurt aan Team Teaching doen?
De Buurt werkt in een groot huis met tuin met zandbak en speeltuigen. We scheppen er een huiselijke sfeer. Daarom spreken we spreken over de werkruimtes van jongsten, middengroepers of oudsten, over de kring, de tuin en de keuken. Daar is er altijd plaats voor een gezellige babbel bij een kop koffie of thee…
Door het aanmeldings- en inschrijvingsbeleid van het LOP (lokaal overlegplatform) Gent krijgen de kinderen die het dichtst bij de school wonen of waarvan de ouders dicht bij de school werken, voorrang (naast deze voorrangsregeling is er ook een voorrangsregeling voor GOK en niet-GOK leerlingen – zie bij ‘praktisch deel’ bij ‘aanmeldingen’).
Voor de kinderen is De Buurt een deel van hun leef- en ervaringswereld.
Leefgroepprojecten vinden vaak hun oorsprong binnen deze wijk – er is de samenwerking met het rust- en verzorgingstehuis in het Tempelhof, kinderen kopen fruit kopen in de buurtwinkels, we doen uitstapjes naar werkzaamheden in de omgeving, bezoeken de plantentuin en organisaties, sporten in sporthal ‘Tolhuis’, maken gebruik van de sportaccommodatie van het psychiatrisch ziekenhuis, spelen op de speeltuinen in Tolhuis en Godshuishammeke, nemen deel aan wijkactiviteiten,..
Heel belangrijk is de samenwerking binnen het Brede Schoolproject waarbij de vier wijkscholen en de organisaties binnen de wijk de handen in elkaar slaan om wijkkinderen zoveel mogelijk kansen te bieden.
Het werken in leefgroepen, het leren via projecten en de grootte van de ruimtes en tuin laten geen onbeperkte instroom kinderen toe. Het is bovendien belangrijk dat iedereen iedereen kent, met iedereen contacten kan leggen en dat er relaties zijn tussen kinderen van verschillende leefgroepen. Daarom wordt het aantal kinderen per geboortejaar beperkt tot 12.
zoals huishoudelijke taken, kringgesprekken (praatronde, actualiteit, zangmoment, verhaal,…), weekopening (acht-uur-veertigshow), feesten in de leefgroep of op schoolniveau , leefgroep- en schoolmeetings,…
De volledige geschiedenis van De Buurt lees je hier. Maar deze filmpjes wilden we je jullie niet onthouden.
Goede afspraken zijn belangrijk. Regels maken voor iedereen duidelijk wat kan, moet en mag.
Schoolreglement
Informatiebrochure
Beurtrolregels
Kartuizerlaan 20
9000 Gent
09/225.06.44
info@debuurt.be